Projektowanie stron internetowych
Marketing i reklama,  Usługi

Projektowanie stron internetowych

Projektowanie stron internetowych — od czego zacząć? Większości osób projektowanie stron internetowych kojarzy się z programowaniem. Często zdajemy sobie sprawę, że do stworzenia poprawnie działającej strony internetowej potrzebna jest specjalistyczna wiedza informatyczna i wieloletnie doświadczenie lub wysokiej klasy sprzęt komputerowy zdolny do takiego przetwarzania. Jednak strach ma szeroko otwarte oczy, nieznane zawsze jawi się nam inaczej niż rzeczywistość, a projektowanie stron internetowych jest jednym z nich.

Najważniejszą rzeczą w projektowaniu stron internetowych jest to, że musimy zdecydować, co nas interesuje. Jeśli myślimy o zdobyciu dodatkowych kwalifikacji, aby nasi ludzie byli atrakcyjniejsi na rynku pracy, to tego rodzaju znajomość obsługi komputera z pewnością zadziała na naszą korzyść, szczególnie w mniejszych firmach bez stałego wsparcia działu IT.

Projektowanie stron na własny użytek bywa różne, czy to jako próba stworzenia własnej domeny hobbystycznej, w której zamierzamy umieszczać profile związane z naszymi zainteresowaniami, dane kontaktowe innych hobbystów, czy też jako domena służąca laickiej informacji dla ekspertów. przypadku poziom kompetencji, jaki powinniśmy osiągnąć, wzrośnie wprost proporcjonalnie do naszych oczekiwań. Zrobimy tylko to, co musimy zrobić.

Pierwsze kroki w projektowaniu stron internetowych są trudne do wykonania, ale technicznie niezbyt skomplikowane. To niesamowite, jak czas i cierpliwość będą głównymi narzędziami w projektowaniu stron internetowych i zacznij z nich korzystać już na etapie planowania. Musimy na spokojnie usiąść z kartką i długopisem, mazakiem i tablicą, a nawet plikiem tekstowym lub graficznym i zdecydować, do czego służy dana strona.

Kiedy zaczynamy projektować stronę internetową, ważne pytania, na które powinniśmy znać odpowiedź, to: Jaki jest cel strony? Czy należy przekonać potencjalnych klientów naszej firmy do zainteresowania się sprzedażą i serwisem? A może jest to bardziej spersonalizowana strona internetowa dla obecnych klientów, chcemy dostarczać im aktualności, zmiany, które przechodzi nasza firma, i zapewnić miejsce do pozostawienia opinii? Być może będzie to witryna przypominająca blog, której celem jest przejrzyste udostępnianie treści? Projektowanie stron internetowych musi odpowiedzieć na wszystkie te pytania.

Projektowanie stron internetowych
Projektowanie stron internetowych

Decydując: co ma robić nasza strona internetowa, należy wziąć pod uwagę najwyższą jakość jej potencjalnych zalet. Na przykład, czy możemy skontaktować się z grafikami komputerowymi, którzy są gotowi do projektowania graficznego? A może mamy pod ręką badania UX i wiemy dokładnie, jaki kształt, kolor i położenie powinna mieć każda ikona? Może ludzie odwiedzają ją w poszukiwaniu profesjonalnych informacji lub rabatów na oferowane przez nas produkty? Musimy być świadomi istnienia takiej realnej przewagi, aby móc ją eksponować.

Projektowanie strony internetowej wymaga zrozumienia, dlaczego wykonujemy taką pracę. Dopiero wtedy możemy zająć się aspektami technicznymi, które większości osób kojarzą się z projektowaniem stron internetowych.

Samodzielne zaprojektowanie strony internetowej lub powierzenie tego zadania firmie zewnętrznej wymaga od nas jasnego wyobrażenia o tym, jak strona internetowa powinna wyglądać. W przeciwnym razie kręcimy się w kółko, tworząc rzeczy, które są dla nas bezużyteczne, pochłaniając czas, energię i odrzucając potencjalnych klientów lub obserwatorów. W drugim przypadku może być jeszcze gorzej, bo oprócz wszystkich powyższych marnujemy pieniądze. Wybór firmy zajmującej się projektowaniem stron internetowych może być niezwykle trudny nawet dla doświadczonych osób i potrzebujemy kilku punktów wyjścia oraz informacji, które pozwolą nam oddzielić oszustów od profesjonalistów.

Podstawowe cechy, które powinna zawierać solidnie zaprojektowana strona internetowa to:

  • jasność,
  • łatwość użycia.

Te dwie rzeczy są nie tylko najważniejsze w dostosowaniu się do użytkownika, ale także najłatwiejsze do zauważenia. Przykładowa przezroczystość:

Jak szybko mogę zobaczyć, co mogę zrobić na stronie, patrząc na nią? Czy istnieje seria zakładek, które są jasno opisane pod względem zawartości? Czy gdy widzę stronę internetową, od razu wiem, do czego służy i co ma do zaoferowania jej właściciel? Czy przekaz jest konkretny, czy tylko ściana tekstu w tle? A może nic nie opisujemy i używamy obrazków na całą stronę? Projekt strony internetowej musi opierać się na doświadczeniu użytkownika.

Nie warto dać się zwieść kolorowej grafice, tonom filmów, ruchomym obrazkom, niekompatybilnym kolorom i gadżetom. Jest to nieprzyjemne dla użytkownika, operatora serwisu, a nawet dla tych, którzy później muszą aktualizować serwis.

W przypadku projektowania stron internetowych, podobnie jak w wielu dziedzinach życia, odpowiednie porównania mogą pomóc nam znaleźć kluczowe zasady. Prostota i radość użytkowania zawsze przebije tzw. fantazję i zmuszanie się do czegokolwiek. Dobrze namalowana martwa natura jest piękniejsza niż źle namalowana miejska weduta. Niech estetyka i prostota będą kierować naszymi decyzjami, wtedy zaprojektowanie strony internetowej będzie łatwym procesem i zawsze będziemy wiedzieć, kiedy czas się skończy.